Je bent één click verwijderd van cybercrime

90% van alle jongeren experimenteren met cybercrime. Om in te spelen op het experimenteergedrag, publiceerde drie contentpartners op 12 februari (voor 1 dag) native content rondom interessegebieden van jongeren gaming, social media en school. De vraag was: wat gebeurt er als je deze content online zet? Dan staan 10.000 jongeren op het punt om een cybercrime te plegen.

Doelstellingen
1. Jongeren informeren over cybercrime en bewustwording creëren over de consequenties ervan, zodat hun kennis over het onderwerp vergroot wordt en het voorkomen van strafbaar gedrag bij jonge (potentiele) daders.

2. Bespreekbaar maken en verhelderen van cybercrime kennis bij ouders, scholen en overige instanties die bijdrage aan de opvoeding van jongeren om zo preventief cybercrime te voorkomen en het imago en de reputatie van de politie rond het thema cybercrime te verbeteren.

Doelstellingen
Primair: Jongeren 12-18 jaar. Zij zijn zich niet genoeg bewust van de gevolgen van hun online gedrag. Van deze doelgroep komt 1% in aanraking met justitie en pleegt een strafbaar feit. 9% hackt bewust en 90% experimenteert of probeert het eens uit.

Secundair: Ouders, scholen en overige instanties die bijdragen aan opvoeding van jongeren.

Strategie
Stap 1. Jongeren bewust maken van de gevaren en ernst van cybercrime door in te spelen op de experimenteerbehoeften.

Stap 2. De resultaten van de campagne gebruiken om heel Nederland bewust te maken van de ernst en gevolgen van cybercrime.

Om op een impactvolle wijze jongeren de gevolgen en ernst van cybercrime te laten voelen, hebben we content ontwikkeld met drie contentpartners die midden in de doelgroep staan. Content waarmee jongeren met een experimenteerdrang worden getriggerd om een cybercrime te plegen. Zo werkten we samen met IGN (gaming), Scholieren.com (school) én YouTuber Marije Zuurveld (social media).

Resultaten

Conversie:
10.000 jongeren

Zij hebben in één dag op het punt gestaan een cybercrime te plegen.

Bereik met content: 1.000.000 jongeren

Jongeren die in contact zijn gekomen dankzij de drie contentpartners

Bereik PR:
13.200.000 mensen

Doordat het effect van de campagne op 14 februari massaal door pers is opgepikt, hebben we enorm veel mensen met de online campagne bereikt.

Deel deze pagina